منوی اصلی
مجموعه مطالب مهندسی مواد و متالورژی
رشته مهندسی مواد، عاملی برای پیشرفت کشور عزیزمان ایران
  • امید اشکانی یکشنبه 10 خرداد 1394 04:22 ب.ظ نظرات ()

    برای نخستین بار در مناطق نفت خیز جنوب انجام شد؛

    استفاده از لوله های غیرفلزی GRPدر تاسیسات شرکت کارون

     

    ایجاد خوردگی در تجهیزات فرآورشی و خطوط لوله انتقال، یكی از مهمترین معضلات صنعت نفت می‌باشد.شدت و میزان خوردگی با توجه به شرایط انجام عملیات و نوع سیال فرآورشی در تاسیسات مختلف، متفاوت است. در میان تاسیسات فرآورشی نفت خام،بیشترین میزان خوردگی در واحدهای نمکزدایی به دلیل جداسازی نمک از نفت و تولید پساب به وجود می آید. به طور كلی می‌توان گفت شدت خوردگی در بخش انتقال پساب بسیار زیاد و علیرغم تزریق مواد كنترل‌كننده خوردگی همچنان غیرقابل كنترل می‌باشد. بر همین اساس و بنا به درخواست مصرف كنندگان، سازندگان قطعات صنعتی همواره به دنبال ساخت تجهیزاتی می‌باشند كه بیشترین مقاومت را در برابر خوردگی داشته باشد. استفاده از لوله‌های غیرفلزی GRP از جمله روش‌های جدیدی است كه طی چند سال اخیر توجه صنایع را به خود جلب کرده است و شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون با در اختیار داشتن بیش از یك هزار و 500 کیلومتر خطوط لوله و 7 مجتمع صنعتی طی سال های گذشته همواره در صدد استفاده از این نوع لوله ها به ویژه در تاسیسات نمکزدایی خود بوده است.

    مدیر امور فنی شركت بهره‌برداری نفت و گاز كارون در این زمینه گفت: به منظور كنترل خوردگی در این شركت با تولید و فرآورش بیش از یك میلیون بشكه نفت در روز،سالیانه مقادیر زیادی مواد كندكننده خوردگی در واحدهای نمكزدایی مصرف می شود که هزینه های هنگفتی را به دنبال دارد.

    مهندس صفرعلی رییسی افزود: اختلاط پساب واحدهای آسماری و بنگستان یكی دیگر از عواملی است كه روند خوردگی در واحدهای نمكزدائی شركت كارون به ویژه واحد نمكزدائی شماره 1 را افزایش داده است. در همین راستا متخصصان بازرسی فنی و خوردگی فلزات این شرکت طی سال‌های اخیر طرح استفاده از لوله غیرفلزی GRP را در دست اجرا قرار داده اند.

    وی در ادامه به راه های جلوگیری و كنترل خوردگی در صنایع نفت و گاز اشاره كرد و گفت:  استفاده از مواد شیمیایی كندكننده خوردگی، كاربرد پوشش‌های مناسب، استفاده از سیستم حفاظت كاتدی، تغییرات در طراحی ساختار با توجه به تغییر نوع و شرایط فرآیند و نیز انتخاب مواد مناسب، از جمله راهكارهایی است كه در زمان حاضر برای كاهش خوردگی فلزات مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

    رئیس اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات شركت بهره برداری نفت و گاز كارون نیز اظهار داشت: استفاده از لوله‌های غیرفلزی به ویژه از نوع GRP كه براساس استانداردهای معتبر بین المللی تولید و ساخته می‌شوند در برابر خوردگی دوام بیشتری داشته و خوردگی الكتروشیمیایی كه معضل اصلی لوله‌های فلزی می‌باشد را ندارند.

    مهندس سعید بویری افزود: سطح داخلی این نوع لوله‌ها نسبت به لوله‌های فلزی از زبری و اصطكاك كمتری برخوردار است كه همین امر روند خوردگی سایشی را كاهش می‌دهد.

    وی درخصوص استاندارد این نوع لوله گفت: رعایت استانداردهای جهانی در ساخت لوله‌های غیرفلزی دارای اهمیت بسیار زیادی است و  هم اكنون شرایط به گونه‌ای است كه امکان ساخت اینگونه لوله ها در داخل کشور برای استفاده در بخش پساب های نفتی وجود دارد.

     مهندس بویری استفاده از لوله‌های غیرفلزی را در  زمان حاضر یکی از بهترین شیوه ها در میان روش‌های مختلف كنترل خوردگی عنوان كرد.

    رئیس اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات شركت بهره برداری نفت و گاز كارون به مزیت لوله‌های غیرفلزی اشاره كرد و گفت: عدم ایجاد خوردگی الكتروشیمیایی كه منشاء اصلی خوردگی در لوله‌های فلزی می‌باشد،حذف کامل و یا كاهش تزریق مواد كندكننده خوردگی به همراه كاهش و یا حذف خدمات و انرژی مصرف شده برای تزریق این مواد،كاهش خوردگی سایشی و جلوگیری از تجمع رسوبات درون لوله و جلوگیری از ایجاد وقفه در روند فرآورش سیستم پساب از مزیت های این لوله هاست.

    وی، جلوگیری از آلودگی زیست محیطی به دلیل نشتی مکرر در لوله های فلزی و كاهش هزینه‌های مربوط به تعمیرات پیش‌بینی نشده ناشی از نشت پساب را از دیگر مزیت‌های لوله‌های غیر فلزی GRP نسبت به لوله های فلزی عنوان كرد.

    مهندس بویری همچنین آموزش كافی كاركنان در تعمیر لوله‌های غیرفلزی، دقت در اجرا و نصب نگهدارنده در بخش  زیرین لوله‌های سطحی با هدف افزایش استحکام آنها و دقت عمل در اتصالات لوله‌های غیرفلزی با تجهیزات فلزی مانند شیرآلات و دیگر اتصالات فلزی را از نکات مهم در استفاده از لوله های غیر فلزی دانست که نیاز به دقت عمل دارند.

    وی گفت: بیش از یك سال است كه این لوله‌ها به صورت آزمایشی، توسط تولیدكنندگان داخلی ساخته و در بخشی از كارخانه نمكزدائی شماره 1 اهواز نصب شد و تاكنون نتیجه آن بسیار رضایت‌بخش بوده است.

    با توجه به صحبت‌های این متخصصان صنعت نفت باید به این نكته توجه داشت كه خوردگی ایجاد شده در واحدهای نمكزدائی بیشتر از نوع الكتروشیمیایی است كه در لوله‌های فلزی به وجود می‌آید و استفاده از لوله‌های غیرفلزی باعث كاهش خوردگی به ویژه در بخش پساب می‌گردد.

     

    نكته بعدی اینكه علیرغم تزریق مواد كندكننده خوردگی، شدت خوردگی در لوله‌های فلزی بخش پساب چشمگیر است و استفاده از لوله‌هایی  که دارای بیشترین طول عمر و كمترین میزان خوردگی ‌باشند امری ضروری به نظر می‌رسد و كاربرد مجدد لوله‌های فلزی در این بخش ها توصیه نمی‌شود.

    نكته سوم اینكه توقف ناگهانی تأسیسات و جریان تولید به علت خوردگی، خسارت‌های مالی زیادی به بار می آورد و استفاده از لوله‌های غیرفلزی سبب جلوگیری از توقف فرآیند فرآورش، كاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، كاهش مصرف مواد كندكننده خوردگی و کاهش آلودگی های زیست محیطی خواهد شد.

     

     

    منبع : فرحناز مقیمی سارانی ، خبرنگار روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون.


    آخرین ویرایش: یکشنبه 10 خرداد 1394 05:37 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • امید اشکانی شنبه 9 خرداد 1394 01:19 ب.ظ نظرات ()

    خوردگی دو فلزی

    چون آلومینیوم یک فلز پست است خطر خوردگی دو فلزی در تماس مستقیم آن با یک فلز نجیب تر مثل فولاد وجود دارد . ولی شرط وقوع حمله حضور یک الکترولیت در نقطه تماس است . لذا خوردگی دو فلزی در فضای بسته خشک به وجود نمی آید و خطر حمله خوردگی دو فلزی در اتمسفر باز وجود دارد . البته این نوع خوردگی روی سطحی که با دوده آلوده شده باشد هم پیش می آید .

    خوردگی شکافی:
    نوعی خوردگی شکافی در آلومینیوم در حضور آب پیش می آید نتیجه این خوردگی شکافی می تواند تشکیل اکسید آلومینیوم باشد که به صورت لکه های آب سبب بی رنگ شدن سطح می شود . زدودن لکه هاب آب دشوارو احتمالا غیر ممکن است .

    خوردگی لایه ای :

    خوردگی لایه ای که به خوردگی پوسته شدن هم معروف است بیشتر به موادی که غلتک می خورند یا روزن ران می شوند ازنوع AlCuMg و AlZnMg محدود می شود . مکان حمله د رلایه های موازی نازک در جهت حرکت به جلو بوده است و سبب می شود که رویه های فلزی که مورد حمله قرار گرفته اند از هم جدا شده و یا تاول هایی بر سطح فلز ایجاد شود . خوردگی لایه ای با قرار گرفتن فلز در آب راکد و یا اتمسفر در یایی هم به وجود می آید و مقاومت در برابر خوردگی لایه ای هم از روی عملیات پیر سازی تعیین می شود .
    یكی دیگر ازخواص مشخصه آلیاژهای آلومینیوم مقاومت در مقابل خوردگی است. آلومینیوم خالص وقتی كهدر هوا قرار گیرد بلافاصله با یك لایه چسبنده اكسید آلومینیومی پوشیده می‌شود، اینلایه پوششی، مانع خوردگی می‌گردد. اگر در اثر سائیدگی این لایه كنده شود بلافاصلهدوباره تشكیل می‌گردد. ضخامت این لایه نازك طبیعی در حدود 025/0 میكرون (یك میكرون = یك هزارم میلی‌متر) است، با این وجود بقدری محكم است كه مانع موثری در مقابل اغلبمواد خورنده محسوب می‌گردد.
    البته برخی از آلیاژهای خاص آلومینیوم نسبت بهدیگران مقاومتر است. برای مثال گروه آلیاژهای Al-mg مخصوصاً در مقابل هوا و آب دریامقاوم است. از طرف دیگر آلیاژهای آلومینیوم حاوی مس یا روی از نظر مقاومت خوردگیضعیف‌تر و از نظر استحكام مكانیكی قویتر می‌باشد.روش های زیر در جلوگیری از خوردگی به کار می رود :

    حفاظت کاتد ی:

    مصالح آلومینیوم غوطه ور در آب را می توان به روش حفاظت کاتدی در مقابل تشکیل حفره حفظ کرد. برای این کار پتانسیل الکترودی را تا مقدار زیر پتانسیل تشکیل حفره جسم در محیط مورد نظر پایین می آورند? با وجود این گاز هیدروژن می تواند در کاتد تشکیل شود که نتیجه آن بالا رفتن مقدار PH است . هرگاه PH بسیار بالا رود آلومینیوم احتمالا مورد حمله قرار می گیرد لذا از حفاظت اضافی آن باید اجتناب کرد .
     
    آندی کردن:

    لایه اکسید تشکیل شده در سطح آلومینیوم در معرض هوا از خصلت حفاظتی خوبی برخوردار است اما این لایه اکسید را می توان با برقکافت ضخیم تر کرد . این کار را آندی کردن می گویند و اکسیدی که به این ترتیب تشکیل می شود اندود اکسید آندی نامیده می شود . با آندی کردن فلز مقاومت در برابر خوردگی افزایش می یابد ضمن اینکه سطح با قرار گرفتن در فضای باز ظاهر جدیدی پیدا خواهد کرد . در موقع آندی کردن آلومینیوم شی فلزی اند پیل الکترولیتی را تشکیل می دهد . اندود اکسید آندی که طی برقکافت ایجاد می شود شامل یک لایه فشرده به صورت سد در نزدیک سطح فلز و لایه دیگری با منافذ ریز بر روی آن است .

    رنگ کاری :

    مصالح آلومینیومی را برای فضای باز مثل ساختمان ها نیاز به رنگ مقاوم به خوردگی ندارند . خوردگی اتمسفری ان قدر شدید نیست که بر مقاومت ساختمان اثر گذارد . در هر حال رنگ کردن آلومینیوم بیشتر به منظور زیبا سازی انجام می شود.
    اگر مقاومت طبیعی آلومینیومبرای بعضی از محیط‌ها كافی نباشد در آن صورت روش هایی وجود دارد كه بتوان مقاومت آنرا افزایش داد. برخی از این روشها عبارتند از: پوشش دادن با آلومینیم ? آندایزه کردن یا آبکاری ? پوشش سخت دادن ومحافظت کاتدی .

    پوشش آلومینیومی دادن Alcladding:

    بطور كلی آلیاژهای آلومینیوم با استحكام زیاد از نظر خوردگی كم مقاومترین آنها محسوب می‌گردند. این مطلب بخصوص در مورد آلیاژهای حاوی درصدهای زیاد مس یا روی صادق است. از طرف دیگر مقاومت به خوردگی آلومینیوم خالص بسیار زیاد است. پوشش آلومینیومی دادن یكی از روش های افزایش مقاومت خوردگی به یك آلیاژ با استحكام زیاد است. در این فرآیند یك لایه آلومینیوم خالص به سطح آلیاژ مورد نظر متصل شده و در نتیجه در مجموعه خواص مورد نظر حاصل می‌شود. این روش مخصوصاً در محصولات ورقه‌ای مناسب است.

    آندایزه كردن (آبكاری) Anodizing:

    در این روش از مقاومت زیاد در مقابل خوردگی لایه پوششی كه بلافاصله بر روی سطح آلومینیوم تازه بریده شده تشكیل می‌گردد استفاده می‌شود. همانگونه كه قبلاً ذكر گردید این لایه عامل مقاومت به خوردگی طبیعی این فلز است. آندایزه كردن در واقع یك نوع ضخیم كردن لایه اكسیدی به ضخامت تا چندین هزار برابر ضخامت لایه اكسید طبیعی است. نتیجه عمل، لایه‌ای است سخت با ضخامت حدود 5/25 میكرون بر تمام سطح آلومینیوم كه علاوه بر مقاومت به خوردگی در مقابل سایش نیز استحكام كافی دارد. آندایزه كردن یك روش الكتریكی است كه انواع مختلف آن اساساً از نظر محلولی كه فلز در آن مورد عمل قرار می‌گیرد و ضخامت لایه اكسیدی حاصل، فرق می‌نماید. از این طریق پوشش دادن علاوه بر حفاظت سطحی گاهی به منظور تزئینی نیز استفاده می‌گردد اگر فلز آندایزه شده را با انواع رنگهای مختلف پوشش دهند رنگ حاصل تقریباً بصورت قسمتی از اكسید سطحی بدست می‌آید.

    تاول زدن سطح قطعات آلومینیمی در هنگام عملیات حرارتی :

    عواقب نفوذ هیدروژن بداخل مذاب از طریق واکنش سطحی مذاب با بخار آب در ریخته گری کاملا مشخص است. یک چنین واکنشی ممکن است در خلال عملیات حرارتی انحلال نیز با آلومینیوم جامد انجام گیرد که منجر به جذب اتم های هیدروژن شود. این اتم ها می توانند در حفره های داخلی با هم ترکیب شده و تشکیل مجموعه های گاز ملکولی دهند. در اثر حرارت دادن ماده فشار گازی موضعی ایجاد می شود و با توجه به اینکه در این دماهای بالا فلز دارای پلاستیسیته نسبتا زیادی است این امر منجر به تشکیل تاولهای غیر قابل جبران سطحی می گردد.
    تاولهای ایجاد شده بر سطح قطعات آلیاژ آلومینیومی عملیات حرارتی شده در محیط مرطوب حفره های داخلی که این تاولها در آنجا ایجاد می شوند از تخلخل های اولیه شمش که از بین نرفته اند ترکیبات بین فلزی که در خلال تغییر شکل ترک خورده اند و احتمالا خوشه های مکانهای خالی اتمی در شبکه که ممکن است در اثر حل شدن رسوبات یا ترکیبات حاصل شده باشند ناشی می شوند. در این گونه موارد وجود تاولی که باعث خرابی ظاهر سطحی قطعه می گردد ممکن است تاثیر برروی خواص مکانیکی قطعات بگذارد. در هر حال بیش از حد گرم کردن قطعه منجر به تاول زدن می گردد زیرا هیدروژن به آسانی می تواند توسط مناطق ذوب شده جذب گردد که در این صورت مساله جدی تر می شود و باعث مردود شدن قطعه کار می گردد.
    از آنجائی که حذف کامل حفره های داخلی در محصولات کار شده مشکل است ? لازم است مقدار بخار آب موجود در محیط کوره را به حداقل رسانید.اگر این امر امکان پذیر نباشد در آن صورت ورود یک نمک فلورایدی بداخل کوره در خلال عملیات حرارتی قطعات حساس می تواند از طریق کاهش واکنش سطحی قطعه با بخار آب مفید واقع شود.
    منابع :
    1) مبانی تکنولوژی خوردگی / اینار ماتسون / ترجمه عسگر هورفر

    2) خوردگی فلزات و جلوگیری از آن / مهندس محمد تقی علیزاده طوسی


    آخرین ویرایش: شنبه 9 خرداد 1394 01:25 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • امید اشکانی سه شنبه 5 خرداد 1394 10:30 ق.ظ نظرات ()

     

    روش تست Acoustic emission دارای پتانسیل زیادی برای بسیاری از کاربردهای مهم می باشد و به عنوان یک روش مهم تستهای غیر مخرب شناخته شده است.پایه ی این روش بر پایه پدیده آزاد سازی سریع انرژی به صورت یک موج الاستیک سریع و ناپایدار در اثر تغییرات دینامیکی مثل تغییر شکل ، پدید آمدن ترک و پیشرفت آن ، نشت و غیره در یک ماده می باشد. این روش تکنیک real time یا هم زمان می باشد که می تواند پدید آمدن و پیشرفت ترک ها ، تغییر شکل های دائم ، شکست های در اثر خستگی ، نشتی هایی که توسط سایر روش های NDT و روش اولتراسونیک ، بخاطر دسترسی و اندازهای کوچک مراحل اولیه ترک ها قابل ردیابی نیستند را پیدا کنند. در واقع در زمانی که بر اثر تغییرات ساختاری درون یک ماده انرژی کرنشی به سرعت آزاد می شود امواج با بسامد های بالا ، با بسامد هایی در محدوده ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو هرتز از آن گسیل می یابد.. تغییر شکل پلاستیکی ، دگر گونیهای فازی ، دو قلوئی ، تسلیم میکرونی و رشد ترک موجب تولید علامت های صوتی می شوند که می توانند آشکار شده و تجزیه و تحلیل شوند. از این رو می توان از موقعیت و اهمیت ساختاری چنان پدیده هایی اطلاعاتی را بدست آورد.

    ● اصول تست گسیل صوتی

    تست AE، سیگنالهای کوچکی که در اثر رشد نا پیوستگی ها در ماده و در اثر محرک هایی مثل تنش ،دما و غیر ه بوجود می آیند را ردیابی می کنند. آنالیز صحیح این سیگنال ها می تواند اطلاعاتی را در مورد رد یابی عیوب و محل ناپیوستگی ها و سلامت سازه به ما بدهد . بر اساس انرژی آزاد شده ، دو نوع AE مشاهده کرد .

    این دو نوع عبارت اند از :

    ۱) پیوسته

    ۲) ناگهانی

    نشر پیوسته بوسیله پرتو های کم وسعت مشخص می شود که وسعت آن ها با تغییر فعالیت AE تغییر می کند . در فلز و آلیاژ ها ، این نوع نشر ، در هنگام تغییر شکل پلاستیک و بوسیله نابجایی (Dislocation) ، انتشار تغییرات فازی کنترل شده و نشت مایع صورت می گیرد. نشر ناگهانی بوسیله زمان کوتاه (۱۰ میکرو ثانیه تا چند میلی ثانیه) و پالس های با وسعت بالا و در نتیجه آزاد سازی مجازی انرژی کرنش ، مشخص می شود. این نوع انتشار در هنگام تغییرات فازی غیر قابل انتشار ، بوجود آمدن ترک و پیشرفت آن ، ترکهای در اثز تنش و خوردگی (SCC)و غیره به وجود می آید .روش گسیل صوتی دارای قابلیت ردیابی و پیدا کردن رشد عیوب کوچکتر از عیوبی که توسط سایر روشهای شناخته شدهNDT قابل ردیابی هستند می باشد . همچنین روش گسیل صوتی دارای قابلیت تعیین محل یک یا چند ناپوستگی در هنگام رشد آنها می باشد. زمانی که ناپیوستگی به اندازه بحرانی و خطرناک نزدیک می شود نرخ شمارش AE ا فزایش محسوسی پیدا می کند،بنابراین یک هشدار برای عدم استحکام و شکست قطعه می دهدگسیل پیوسته معمولا دارای دامنه کم و همراه با تغییر شکل لاستیکی و حرکت نابجایی ها در درون ماده است در حالیکه گسیل ای ناگهانی پالس های با دامنه زیاد و کوتاه مدت هستند که نتیجه توعه و رشد ترک ها است.بازرسی با گسیل صوتی نسبت به تکنیک های معمولی آزمون غیر مخرب چندین مزیت دارد.به عنوان مثال می توان رفتار دینامیکی یک عیب را در مقابل تنش های اعمال شده مشخص کند. هنگامی که یک ترک یا ناپیوستگی به اندازه بحرانی نزدیک می شود در شدت گسیل ، افزایش قابل توجهی بوجود می آید و بدین ترتیب در مورد ناپایداری و شکست ناگهانی هشدار داده می شود. به علاوه بازرسی گسیل صوتی مستلزم تجهیزات محدودی است و می تواند مستقیما روی قطعاتی که در حال کار هستند انجام گیرد.

    در نوع مبدل متداولی که برای تشخیص کسیل های صوتی به کار می رود ، از یک عنصر تیتانات سرب زیر کونیوم با ضریب جفت کننده الکترومکانیکی بالا استفاده می شود . علامت ناشی از مبدل تقویت ریا، صافی شده و به عمل آورده می شود تا به صورت صوتی یا تصویری ثبت شود .هنگامی که مواد یا فلزات در موقعیتی قرار گیرند که تحت تنش های داخلی و یا خارجی باشد ، در آن بازه زمانی امکان به وجود آمدن هر عیبی به وجود خواهد آمد که در پی آن انرژی توسط تنش ایجاد شده آزاد خواهد شد و موج های ارتجاعی را ایجاد خواهد کرد که انتشار این امواج از منبع نشات می گیرد.موج های ارتجاعی در ابتدا از قسمت های بزرگ و پر حجم متشعشع خواهند شد و به صورت طبیعی جبهه موج و خواص ارتجاعی آن ار منبع متشعشع خواهد شد این تکنیک به طور رایج در مخزن های تحت فشار و لوله های انتقال نفت و یا گاز مورد بررسی قرار می گیرد . زمانی که موج به سطح می رسد مقدار انرژی به صورت ناگهانی پراکنده و انتقال می یابد و این انتقال به وسیله انجام کار سرایت می کند. حال مقداری از این انرژی منعکس و مقداری بازتاب می شود و هر کدام از آنها در امتداد مرز مشخصی پخش و منتشر می شوند.تکثیر و گسترش موج در سطح بیرونی مرز می تواند نمود یک عیب باشد که توسط یک مبدل که نزدیک به سطح قرار می گیرد شناسانده می شود در واقع مبدل ها یک پالس الکتریکی ایجاد می کنند که توانایی تحلیل اطلاعات در مورد منبع گسیل صوتی را نیز دارند.هرکدام از سیگنالهای الکتریکی نیز در یک بازه زمانی می تواند تحلیل می شوند. همچنین در یک چهار چوبی میدان و حوزه فرکانس ها قرار می گیرند که در واقع دارای اطلاعات سیگنال ها می باشند این ر,ش ، تکنیک گسیل صوتی نام دارد. در واقع این پس زمینه ها و اطلاعات اضافی هستند که مورد توجه قرار می گیرد.


    آخرین ویرایش: سه شنبه 5 خرداد 1394 10:33 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
  • امید اشکانی دوشنبه 4 خرداد 1394 10:15 ق.ظ نظرات ()


    کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

    قابل توجه کلیه دانشجویان عزیز ، برای دریافت کارت خود از طریق درگاه دانشگاه آزاد اسلامی به لینک زیر مراجعه کنید . این آزمون در سه روز هفتم ، هشتم و نهم خرداد ماه برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است برای دریافت کارت نیازمند کد رهگیری و شماره پرونده ای هستید که در زمان ثبت نام به شما داده شده است .


    http://78.109.199.194/Login/169018948/CardViewLogin


    این موضوع صرفا جهت اطلاع رسانی به کلیه دانشجویان عزیز اعلام شده است .
    منبع : وب سایت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس : www.azmoon.org

    آخرین ویرایش: دوشنبه 4 خرداد 1394 10:21 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
تعداد صفحات : 2 1 2
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic